Adelaide en de Great Ocean Road naar Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sander en Jorinde - WaarBenJij.nu Adelaide en de Great Ocean Road naar Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sander en Jorinde - WaarBenJij.nu

Adelaide en de Great Ocean Road naar Melbourne

Door: Sander & Jorinde

Blijf op de hoogte en volg Sander en Jorinde

11 Januari 2013 | Australië, Melbourne

Onze vlucht naar Adelaide ging al vroeg in de ochtend, dus besloten we om weer een nachtje op het vliegveld te slapen. Jammer genoeg ging het vliegveld dicht, omdat dit alleen het vliegveld voor binnenlandse vluchten is. We sliepen daarom, samen met nog vijf anderen, naast de terminal in een soort halletje. Een beetje een onrustige nacht, maar daar hadden we ons al op voorbereid.

De laatste dagen in Sydney was het niet heel warm geweest, slechts rond de 20 graden. Het was dan ook een klap in ons gezicht toen we in Adelaide aankwamen, waar het om half negen in de ochtend al 30 graden was, de temperatuur steeg diezelfde dag naar liefst 48 graden. Gelukkig werden we door Sam, een jongen die we tijdens de tour op de Whitsundays hadden ontmoet, opgehaald. Samen met Becky en Josh, ook van de Whitsundays tour, gaf hij ons een rondleiding door de stad. Helaas konden we niet naar Mount Lofty, een park met prachtig uitzicht over Adelaide, omdat er brandgevaar was vanwege de hitte. Logisch ook wel eigenlijk, want er zijn extreem veel bosbranden in het westen van Australië. Gelukkig wordt dit dus keurig aangekondigd en nu in Melbourne zijn we ver van de bosbranden. We zijn die dag dus maar door de stad gaan lopen en hebben geshopt. In de avond hebben we met z’n allen in ons hostel gekookt.

Zaterdag ontmoeten we een Nederlands koppel tijdens het ontbijt. Toevallig ook een Sander, dus soms erg raar om je naam te horen terwijl het niet om jou gaat. Op aanraden van Sam zijn we met dit koppel naar het strand in Glenelg gereden. Op het strand waren er opvallend veel Nederlanders om ons heen waarmee we een praatje hebben gemaakt. Na het strand op naar de Coles – supermarkt, deze was op zaterdag echter al om 5 uur gesloten dus zijn we noodgedwongen uit eten gegaan met zijn allen. We besloten die avond met Jo-Anne, Sander en Arjan van het strand wat te gaan drinken. Voor we het door hadden was het 2 uur echter we vermaakte ons nog steeds met een waterpijp met appeltabak.

Zondag zijn we nog naar de Botanical Garden gelopen, een hele mooie tuin. Ze hadden er hele mooie waterlelies met een flinke diameter en in een andere kas was een regenwoud nagebootst. Ook heeft Sander nog even rond geneusd bij de Adelaidse fietsenwinkels. Opvallend was dat de fietsenwinkels nog verrassend veel dezelfde merken spullen verkopen en dat één zaak zelfs een afdeling had waar je op de Tacx-trainers een training kon volgen. De eigenaar vertelde ons dat het huidige Australische fietsen vooral op Cross Hybride is georiënteerd. Dit klopt ook wel, want we zien regelmatig mensen door de stad scheuren. De rest van de dag heerlijk ontspannen dus.

Maandag was het weer 48 graden en besloten we eens lekker uit te slapen onder de airco. We hebben die dag ‘Wie is de Mol’ en een paar films gekeken , een typische luier dag dus. Tevens nog een wasje gedraaid, zodat we alles weer schoon mee konden nemen op de tour langs de Great Ocean Road.

Dinsdag werden we vroeg opgehaald door Emmy, onze gids voor de Great Ocean Road-tour. We vertrokken deze eerste dag voor een lange rit naar de Grampiens, een gebergte. Het was ongeveer 5 uur rijden voordat we er waren, maar onderweg stopten we nog even met de Amerikaans-Duitse Keith in het plaatsje "Keith". Eenmaal daar zijn we eerst we naar de Mc Kenzie waterval in dit gebergte gegaan. Mooi, maar deze waterval kon ook niet opboksen tegen de waterval die we in Thailand hebben gezien. Het uitzicht wat we vervolgens over het gebergte zagen was echter wel weer schitterend. We hadden een kilometerslang zicht over dit bosrijke gebied. We sliepen die avond in een chalet, best luxe nog voor een tour. En we eindigden de avond weer met wat goon en een potje kaarten.

Weer een vroege morgen 6:00 uur, waarbij een stevige ochtendwandeling hadden in de Grampiens naar de Pinnacle. Klimmen op rotsen, met maar 12 graden in de ochtend werden we daar lekker warm van. Hierna reden we naar het cultural centre, waar we weer meer hebben geleerd over de historie van Aboriginals. Onze lunch vond plaats in een oude vulkaan. Het was nu een heel mooi natuurgebied waar vele soorten dieren leven. Zoals de Emu, die ons met de lunch kwam bezoeken, en de Ekidna een soort grote egel. We reden hierna door naar de Great Ocean Road, een weg die bijna heel de tijd langs de kust en door de bergen loopt en die tientallen jaren geleden met de hand is aangelegd. Langs de kust liggen een aantal hele mooie rotspartijen. Waaronder de London Bridge en de Twaalf Apostelen, die nu eigenlijk nog maar uit acht Apostellen (rotsblokken in het water) bestaan. Na een snelle avondmaaltijd wilden we naar de zonsondergang bij de Twaalf Apostelen gaan kijken, helaas waren er teveel wolken. In het hostel besloten we de film ‘Wanted’ te kijken, een tip van onze kant: absoluut geen aanrader.

Donderdag vertrokken we naar een regenwoud, dit kan hier overleven doordat bomen van honderd meter hoog een paraplu vormen. Hierdoor blijft de grond vochtig. We vervolgden de busrit over de Great Ocean Road, kwamen langs een aantal kustplaatsjes. Het uitzicht was schitterend, een bochtige weg met aan de ene kant de bergen met veel bomen erop en de andere kan de zee met rotspartijen erin. We stopten onderweg nog om koala’s te spotten, deze leven hier, omdat er veel eucalyptusbomen langs deze route groeien waar deze dieren in van leven. Daarna nog de vogels gevoerd. Twee wilde King Parrots waren voor vele toeristen goed vermaak. Aan het eind van de dag rond een uur of zeven kwamen we aan in Melbourne, wel even wat anders dan de mooie natuur die we drie dagen lang hebben mogen zien. We blijven hier een week, dus meer hierover later.

• 11 Januari 2013 - 15:09

Claire, Kees En Petra:

Lieve Jorin en Sander,

Wat een mooi verhaal!! Iedere keer is het weer een verrassing wat jullie schrijven.
    Wij wensen jullie nog heel veel mooie momenten toe. Geniet ervan!
    Héél véél liefs van ons en een dikke kus.
    Claire, Kees en Petra

• 11 Januari 2013 - 16:01

Lars:

sjonge wat een mooi verhaal weer.en die foto van jorinde echt super mooi kan me niet voorstellen dat sander die gemaakt heeft hahaha. veel plezier en laat maar weer is gauw wat van jullie horen

gr Lars

• 11 Januari 2013 - 19:25

Cobie Nieuwenhuizen:

Hallo Jorinde en Sander

Ik vind het nog steeds geweldig jullie te volgen. Ik was woensdag bij Arina en hebben ook daar jullie vorige verslag nog even gelezen. Arina vond het erg leuk dat ook zij die route gevolgd hebben die jullie nu gaan starten. Er was voor haar veel herkenning. Joost was helemaal verbaasd over alles wat jullie ondernemen., Arina zei : maar hard sparen dan kan je zoiets ook doen als je afgestudeerd ben. Hij moet nu zij vakkenpakket gaan kiezen, dus hij heeft nog een tijdje te gaan.
    Hiier verder alles goed - iets kouder dan bij jullie. Was blij te lezen dat de branden niet bij jullie in de buurt zijn. Het gaat vannacht weer vriezen, dus misschien wordt het nog schaatsen !!!
    Geniet van de Great Ocean Road en lieve groeten van Tante Cobie.

• 12 Januari 2013 - 00:42

Graeme & Thea:

Joi, joi, joi - een gezegde vanuit de film The Gods must be crazy - jullie waren wel in onze gedachten toen je in Adelaide met +45 graden was. Wij hebben dat zelf ervaren. Maar het blijkt dat je een lekker koel plekje gevonden hebt. Voor een hoofdstad is Adelaide toch wel een beetje 'achter de tijd' - een paar jaren geleden waren er geen winkels open over Pasen of Zondag - niet zo erg, maar dat bennen we allemaal nu niet gewend. Fijn dat je bij de Grampians geweest ben en de Pinnacle - leuke foto. Net als Cobie schreef, er is veel herkenningen voor ons in die reisjes van jullie - wij hebben ook geluncht? in Keith de laatste keer dat wij naar Kirstin gingen met de auto :). Je kan nu vast begrijpen waarom wij al een keer of 3 met de motor op de Great Ocean Road geweest zijn. Enjoy Melbourne - het is een drukke maar erg mooie stad - veel bomen en tuinen - en alles is open bijna 24x7. Ik ga daar naar toe op de 21e maar jullie zijn dan mischien al ergens anders?

Wij kijken altijd naar de tennis dus mischien zien we jullie wel ergens zitten op de TV? Geniet nog maar van alles. Groetjes en liefs van ons beiden. Graeme & Thea
    (Wij moeten jullie nog ook de groetjes geven (en een knuffel, maar dat kan niet) van Hans, Jolanda, Nydia en Dianne. Dag hoor

• 12 Januari 2013 - 15:33

Margo Kivits:

Wat een belevenissen, geweldig.We volgen jullie wel hoor.
    Sander en Jorinde nog de beste wensen voor 2013.

Groetjes Jaap en Margo

• 13 Januari 2013 - 20:24

Door En Nic:

Lieve wereldreizigers,

Wat een indrukken en wat een geweldig weer.
    Lekker genieten he.

Groeten uit een koud Lisse?

Door, Nic en de kids.

• 14 Januari 2013 - 11:39

Arian:

Groetjes vanuit NL, jullie hebben een potje Twister gemist! :P

• 17 Januari 2013 - 16:55

Jolanda [ Tante Pollewop ]:

Lieve Jorinde en Sander, Wat een waanzinnnige verhalen beleven jullie. Voor ons toch moeilijk te bevatten zo op die afstand. Wij genieten hier van 5 tot 11 graden onder nul met sneeuw en ijs ook leuk.
    Genieten maar jullie daar aan de andere kant en wij aan deze kant ieder op zijn eigenmanier. Liefs tante pollewop en frends.