Oud & Nieuw en onze voortzetting in Australië - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sander en Jorinde - WaarBenJij.nu Oud & Nieuw en onze voortzetting in Australië - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sander en Jorinde - WaarBenJij.nu

Oud & Nieuw en onze voortzetting in Australië

Door: Sander & Jorinde

Blijf op de hoogte en volg Sander en Jorinde

03 Januari 2013 | Australië, Sydney

Laten we allereerst iedereen een heel mooi 2013 wensen. Dat jullie dromen, groot of klein, ook dit jaar weer mogen uitkomen!

Na een busreis die 28 uur duurde vanuit Toowoomba aangekomen in Sydney. In Sydney hadden we een hostel in het bekende Bondi Beach. Ons hostel lag niet direct aan het strand, maar vanuit onze private room hadden we goed zicht op een naast gelegen strand. Vrijdag de 28e zijn we gelijk maar wat dingen gaan regelen om na oud en nieuw door te kunnen reizen. Door de travelagent werd ons verteld dat iedereen Sydney uitgaat, of wel naar Nieuw-Zeeland of richting Melbourne. Met een half plan, we hadden nog andere opties open staan, verlieten we de travelshop. Na het eten zijn we wel naar het strand gegaan. Er stond een flink windje, dus warm was het niet. Bondi heeft een lange boulevard met veel luxe etenstentjes en grote merken. In sommige tenten is er een zien-en-gezien-worden-sfeer, dat was ook te zien aan de vele dure auto’s die vooral door Sander gezien werden.

De volgende dag zijn we Sydney ingegaan. We hadden afgesproken met Koen Zwetseloot, een Warmonder die ook in Sydney verblijft. Samen met hem zijn we naar de Botanical Garden gegaan om onze spot voor maandag te bepalen. Goed dat we er al waren gaan kijken, want er zou tijdens oudejaarsdag maar één ingang zijn. Hierna zijn we met z’n drieën de stad ingelopen. Eerst een paar winkels in, waarna we verder liepen naar ons hostel waar we twee maanden geleden in Sydney zaten. Koen keek zijn ogen uit, hostels zijn dan ook wat anders dan hotels. Helaas konden ze aan de reisdesk van het hostel geen goede prijs geven voor onze plannen na oud en nieuw. Op naar de volgende travelshop, welke een half uur lopen door de stad was. Gelukkig net op tijd voor sluitingstijd kwamen we binnen en vertelden we onze plannen. Ze gaven ons een goede prijs en binnen een uur hadden we het geboekt. Het was nu dus tijd om op ons gemak te genieten van Sydney. We zijn met Koen naar Darling Harbour gegaan, waar vele straatartiesten hun geld stonden te verdienen. Zo was er een Chinees die een stok met vuur in zijn mond deed en drie breakdancers met als eindact een sprong over vijf volwassenen en een kind. Goed vermaak dus. Rond een uur of negen kregen we alvast een voorproefje op het echte vuurwerk van maandagavond. Een mooie vuurwerkshow, met het mooiste vuurwerk dat we tot dan toe hadden gezien.

Zondag hebben we lekker rustig aangedaan. Boodschappen gedaan voor de volgende dag, dat zou een lang dag worden in de Botanical Garden. En daarnaast gerelaxt op het strand. Vroeg naar bed, want de wekker ging al om 6 uur maandagochtend. Die ochtend was het verdacht stil op straat, zo stil dat we dachten dat we wel een van de eersten zouden zijn. Helaas, we liepen het grasveld voor de ingang op waar Aziaten de nacht ervoor al hadden geslapen. Hierna was, onder leiding van security, een rij van mensen neergeploft op het grasveld. Onze schatting was dat we als 5000ste in de rij lagen, toch aardig al je bedenkt dat er 17000 mensen in de Botanical Garden passen. Om half tien ging Sander naar de wc, op hetzelfde moment begon de mensenmassa zich te bewegen. Eerst keurig in de rij die was gecreëerd, maar na een paar tellen begonnen een paar mensen te rennen naar de ingang. Een grote chaos, waarbij mensen die er al om 5 uur waren naast mensen stonden die pas om half tien kwamen aankakken. Toen Sander dan ook terugkwam was het hele grasveld leeg en stonden Jorinde en Koen ergens in de massa. Opvallend genoeg vond Sander ons al na een kwartier. Langzaam aan kwamen we dichterbij de ingang. Eenmaal bij de ingang viel de security ons heel erg mee, we hadden best wel wat bier of champagne mee naar binnen kunnen smokkelen. Ons plekje in het park was goed, tussen de bomen door zagen we de Harbor Bridge. Toen begon, samen met een Nederlands stel en de broers en ouders van Koen, een lange picknick in het park. Heel gezellig, er heerste een soort festivalsfeer in het park waarbij iedereen uitkeek naar het einde van de avond. Ondertussen speelden we een potje pesten en een spelletje monopoly op de telefoon. We werden door stuntvliegtuigjes vermaakt en ’s avonds volgde eerst het familie vuurwerk om 9 uur en later een botenshow. Een soort gondelvaart, maar dan met grote schepen. Om half 12 kregen we van de familie Zwetseloot nog een glaasje meegesmokkelde champagne aangeboden en toen was het tijd om af te tellen en te genieten van het mooiste vuurwerk.

Op de brugpijlers konden we nog net zien hoe er van 5 naar 0 werd afgeteld en ook een geprojecteerde mond zou hier bij hebben geholpen. De projecties waren echter slecht te zien. Op en rondom de brug werd er vuurwerk afgestoken, van boten maar ook van hele grote platformen die aan weerszijde van het park lagen. De brug hield er al snel mee op echter het vuurwerk bleef maar volgen vanaf verschillende platformen rond de botanical garden en tussendoor werden we dan weer even verrast met vuurwerk van de brug en op alle hoge gebouwen in de stad. Na 20 minuten een geweldig eind spektakel het leek wel af de brug in brand stond en of de nacht weer plaats gemaakt had voor de dag zo licht was het in het park. Echt een geweldig spektakel, echter wij zijn van mening dat het niet echt de moeite was om voor 20 minuten al vanaf 7 uur in het park te zitten. Na het vuurwerk moesten wij en 17.000 anderen het park weer uit. Het duurde dan ook even voor we terug waren in Bondi. Gelukkig was het goed geregeld met het openbaar vervoer en konden we gewoon de trein nemen. Het was een hele andere oud en nieuw dan anders. Een oud en nieuw waar we vooral een feestje met vrienden heel erg gemist hebben. Maar bovenal, het was een hele mooie en goede ervaring die we absoluut niet hadden willen missen.

De volgende ochtend stond de Nieuwjaars duik op het programma. We werden laat wakker en we schrokken ons dan ook een ongeluk van de hoeveelheid mensen die al op het strand waren. Na een warme duik in het water zijn we onze lunch gaan scoren. Het was over de hoofden lopen dus besloten we maar om in het hostel te eten en lekker van het uitzicht te genieten op het balkon van het hostel. Voordat we naar het hostel liepen zagen we verschillende helikopters boven het strand vliegen en iedereen kwam uit het water gerend. Ons eerste shark-alarm was een tafereel, waarbij nu echt het strand ontplofte van de mensen. ’s Avonds nog een heerlijke pizza gegeten bij Domino’s en daarna afgesproken met Emma, een Engelse die we eerder al ontmoet hadden tijdens onze zeiltocht over de Whitsundays. Samen een lekker biertje gedronken en daarna werd het tijd om te gaan slapen, omdat we de volgende dag moesten verhuizen naar een hostel in het centrum van de stad.

Vandaag 3 januari vertrekken wij richting Sydney Airport om te vliegen naar Adelaide, maar meer daarover in onze volgende weblog.

• 03 Januari 2013 - 17:00

Elly:

Hoi luitjes,

Ik wens jullie ook alle goeds voor 2013!!

Groetjes Elly x

• 03 Januari 2013 - 19:55

Ada:

Jullie beiden ook veel geluk en gezond 2013.
    Dankzij jullie verhalen hebben we een goed beeld van jullie belevenissen.
    Veel plezier op jullie verdere reis.
    Groetjes van alle Graafjes.

• 05 Januari 2013 - 11:27

Sylvia Boers:

Hoi Jorinde en Sander,

Een heel fijn en goed 2013.
    Ik geniet elke keer weer van jullie verhalen.
    Veel plezier daar en geniet van alle dingen om je heen (maar volgens mij doen jullie dat wel :-) )

Liefs Sylvia ( en de rest van de familie)

• 07 Januari 2013 - 21:25

Door En Nic:

Hallo lieve nicht en neef,

Allereerst de beste wensen.
    Dat jullie maar net zo blijven genieten als jullie al hebben gedaan.
    Gaaf dat vuurwerk zeg, het ziet er op tv al kicken uit.
    Leuk dat jullie op Bondi beach zijn.
    Zien we ook wel eens op de buis.
    Kijken jullie uit voor haaien?
    Groetjes en tot jullie volgende belevenissen.

Door, Nic en de kids.

• 08 Januari 2013 - 21:19

Maud:

Hai lieve Sander en Jorinde!

Ik wens jullie ook een heel goed en mooi 2013!

Wat een andere oud en nieuw hebben jullie gevierd, heerlijk hoor met zo'n temperatuur.

Goed jullie te zien via de foto, wat een ontzettend leuke foto met jullie lekkere snuitjes.

Geniet ervan.

Liefs, Maud.

• 10 Januari 2013 - 17:03

Maja En Aad Van Den Berg:

Hallo Jorinde en Sander,

Vanuit Leusden wensen wij jullie een heel goed 2013 toe.
    Leuk om jullie reisverhalen te volgen, we lezen ze allemaal.
    Hebben jullie nog last van de bosbranden?
    Veel plezier nog met jullie verdere reisplannen en blijf verslagen schrijven, leuk!
    Groetjes,
    Maja en Aad van den Berg