Relaxen aan het einde van 2012 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sander en Jorinde - WaarBenJij.nu Relaxen aan het einde van 2012 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sander en Jorinde - WaarBenJij.nu

Relaxen aan het einde van 2012

Door: Sander & Jorinde

Blijf op de hoogte en volg Sander en Jorinde

30 December 2012 | Australië, Sydney

Byron Bay, een van de bekendste plekken voor o.a. backpackers in Australië en we weten nu waarom. Na onze busrit kwamen we op 18 december in deze zeer relaxte plaats aan. Na onze tassen te hebben gedropt, zijn we samen met de Belgische Kathleen gelijk het stadje weer ingegaan om een 5 dollar pizza bij de Domino’s te scoren. Goedkoper kan het bijna niet. Deze hebben we aan het strand opgegeten, waarbij we achtergrondmuziek hadden van trommelspelende hippies. In het stadje waren nog veel meer straatartiesten. Zij zijn het, samen met de vele surfers, die Byron zo beroemd maken. We besloten om wat cider te halen om dit op een grasveldje aan zee op te drinken. De flesjes net open gedraaid toen de politie voor onze neus stond. Het is namelijk overal verboden om alcohol te drinken op straat. We hadden geluk, want we kregen een waarschuwing. De cider hebben we toen maar in het hostel opgedronken. Eigenlijk was dit een goede timing, want een paar minuten later begon het hevig te regenen en te onweren. Vanaf ons balkon hadden we een prachtig uitzicht over de lucht.

Woensdag hebben we eens lekker uitgeslapen. Onze kamergenoten dachten op een gegeven moment zelfs dat we niet meer wakker zouden worden. Deze dag hebben we heel rustig aan gedaan, de winkels verkend en geïnformeerd wat we kunnen doen na oud en nieuw. Samen met Kathleen hebben we gegeten, waarna we met goon op onze kamer Jungle Speed hebben gespeeld.

De volgende dag stonden we iets eerder op om samen met Zoe, de Engelse die we eerder in Noosa hadden ontmoet, en de Nederlandse Wouter naar de vuurtoren te lopen. Eerst een half uurtje over het strand, waarna we flink moesten klimmen naar de vuurtoren. Een mooie klim, waarbij je de rotspartijen van de klif ziet. Wat we niet wisten, is dat hier ook het meest oostelijke puntje van het vaste land van Australië is, daarom zagen we ook veel Japanners op onze weg omhoog. Hier zouden ook dolfijnen gespot kunnen worden, maar helaas lieten ze zich niet zien. In de avond zijn we naar een pub gegaan met Zoe en Kathleen. Hier waren we niet de enige, het eten liet dus even op ons wachten. Blijkbaar was de pub hier op voorbereid, want op bijna elke tafel lag Jenga. Met nog twee Nederlandse meiden speelden we dit spel, tot bijna elke steen naar boven was geplaatst. Goed vermaak tot onze heerlijke maaltijd kwam. In het hostel hebben we de goon van de vorige avond opgemaakt.

Vrijdag de 21 december 2012 werden we wakker, waarbij we gelijk dachten ‘We zijn er nog!’. De Maya’s hadden ongelijk met hun kalender. Tijd dus om naar Thea en Graeme in Toowoomba te gaan. Zij wachten ons die middag op, bij het busstation. Een warm onthaal. De hele avond lekker zitten kletsen, waarbij wij een deel van onze foto’s hebben laten zien en we al veel verhalen hoorden over de familie van Jorinde haar moeder. Vroeg naar bed, want voor ons vieren was het al een lange dag geweest.

Zaterdag hebben we met z’n tweeën het winkelcentrum in Toowoomba verkend. Een kleine kerstinkoop gedaan. En daar zochten we ook naar een goedkope kapper. Helaas allemaal boven de 25 dollar, want je krijgt er een hoofdmassage en shampoobehandeling bij. Thea en Graeme haalden ons op en we reden samen met hen naar de picknickplaats van Toowoomba. Hier had je een prachtig uitzicht over het dal. We kregen daarna een rondleiding door de stad, hebben Het Gooi van Toowoomba gezien. Mooie moderne huizen met enorme tuinen. Eenmaal thuis weer heerlijk ontspannen. De televisieprogramma’s bereidde ons alvast voor op de kerst, met vele moderne kerstliedjes.

Zondag 23 december zijn we ’s ochtends met de auto naar de Bunya’s gereden, ongeveer 1,5 uur rijden. Zo’n lange rit is normaal hier in Australië, als je wat moois wilt zien. De Bunya’s zijn bekend om zijn heuvelachtig bossen met daarin de speciale Bunya Pine. Tussendoor stopten we dan ook even voor een prachtig uitzicht. Na de koffie hebben we onze wandelschoenen weer eens aangetrokken. Voor ons was dit lang geleden, we hadden ze al een maand niet aangehad. Een mooie wandeling door het bos, waarbij we steeds in de buurt bleven van een waterval. Graeme kon ons veel vertellen over de bomen en planten die daar groeiden, zoals de Bunya Pine. Een boom die alleen voorkomt in dit gebied. Op veel van die bomen zag je een soort strepen staan, dit hebben de Aboriginals gedaan zodat ze gemakkelijker in de boom konden klimmen en eten eruit konden halen. Een handig trucje. Na de wandeling hebben we heerlijk geluncht. Terug in Toowoomba snel de wandelschoenen uit gedaan om ons op te maken voor een pre-kerst barbecue bij vrienden van Thea en Graeme. Sander werd gelijk meegenomen naar de garage om de oude motoren te zien, waaronder een oude Ducati die meer op een mountainbike leek. Een leuke avond.

Maandag zijn we naar het oosten gereden, richting Brisbane, naar de Koala Sanctuarie. Onderweg zijn we nog door de oude woonplaats van Graeme gereden, die een paar jaar geleden door flinke regenval is weggevaagd. Het stadje bouwt zich nu langzaam weer op. We hadden in Australië al veel dieren gezien in het wild, maar we hadden ze nog niet allemaal even goed kunnen bewonderen. Zo hadden we alleen nog maar een slapende koala gezien, hier zagen we bij binnenkomst in de dierentuin al gelijk wakkere en etende koala’s. Ze eten voornamelijk eucalyptus, hier worden ze ook zo slaperig van. Een ander leuk feitje: een groot deel van deze dieren heeft chlamydia. Tja… Snel tijd om de vogels te bezoeken, prachtige uilen en jachtvogels met een brede spanwijdte. We hebben hier de Kookaburra, de vogel die Jorinde haar broodje eerder jatte, nu goed kunnen vastleggen. Evenals de Cassowarry, die we eerder achter een boom in het regenwoud bij Cape Tribulation zagen. Nu konden we pas goed zien waarom deze vogel zo gevaarlijk is, zijn poten zijn echt immens. Daarna nog de Tasmaanse duivel, een wombat en een platypus gezien. Nu hebben we bijna al het Australische Wildlife gezien zullen jullie denken, maar er zijn er nog steeds een aantal over.

Eerste kerstdag brak aan, heel vreemd met een zonnetje en in zomerse kleding. Snel ontbijtje gedaan, omdat we weer richting Brisbane moesten rijden naar Ineke, een zus van Thea. Hier werden we van harte welkom geheten en kregen we zelfs een kerstcadeau. Die middag hadden we met twee kinderen van Ineke, een andere zus en oma (92) een heerlijke kerstlunch. Het voelde echt alsof we kerst vierden bij familie. We hebben ook hier weer gekletst over Australie, Nederland en hoe Jorinde nu familie is van Thea. Na een gezellige middag was het helaas al weer tijd om afscheid te nemen, we moesten immers ook weer 1,5 uur terugrijden. ’s Avonds pasta gegeten en daarna was het tijd voor een Skype-sessie met thuis. Heel leuk om iedereen weer even in zijn winterse kerstkleding te zien en gezellig de afgelopen weken besproken.

Op Boxing Day hebben we heerlijke uitgeslapen. Daarna hebben wij de meeste van onze spullen weer bij elkaar geraapt en gewassen in onze tas gedaan. Rond het middaguur zijn we Toowoomba in gereden om een heerlijk ijsje te halen bij Gelatissimo, een hele goede ijssalon. Daarna naar de Japanse tuinen gereden die tegenover de Universiteit liggen. Thea heeft haar oude werkplek gewezen en later hoorden we van Graeme dat hij nog steeds als examinator actief is. In de avond zijn we uiteten gegaan in een Ierse pub in het centrum. Een goede afsluiting van een hele gezellige week in Toowoomba. De volgende dag hebben zij ons afgezet bij de bus. Het voelde bij hen echt als thuis, dus het afscheid nemen was wel even moeilijk. Echter, we zagen al uit naar oud & nieuw in Sydney!

• 30 December 2012 - 08:28

Anne-Marie Vd Water:

HoiJorinde en Sander
    Allereerst de beste wensen voor 2013. Wat een leuk verslag weer.Hier is het weer al enkele dagen regenachtig,niet echt bijzonder. De staatsloten in huis en nu op naar de 15 miljoen! Nienke woont leuk in Haarlm, vol Ikea spulletjes. Vanavond oliebollen bakken,en appelbeignets.
    Groetjes AM en Koos

• 30 December 2012 - 10:45

Bart:

Hallo Sander en Jorinde,

Wat leuk, jullie mooie verslagen. We hebben jullie wel gemist tijdens de kerst/oud en nieuw borrel hier in de regen. ;) Maar niet getreurd, we doen het volgend jaar gewoon over met jullie er bij!

Maak van 2013 een fantastisch jaar en geniet van alle hoogte punten die jullie nog mogen beleven!

Groetjes,

Bart

• 30 December 2012 - 21:31

Cobie Nieuwenhuizen:

Hallo Sander en Jorinde

Genoten van jullie verhalen over het verblijf bij mijn familie. De vader van Jorinde belde mij hierover op dat jullie het fijn hadden gehad bij de familie. Vreemd om met Kerst in een shirtje te lopen, hier is het maar druilerig weer.
    Morgen gaan we weer van oud naar nieuw. Ik wens jullie een goed 2013 en veel
    reisplezier.
    Lieve groeten van Tante Cobie

• 30 December 2012 - 22:40

Graeme & Thea:

Hallo Jorinde en Sander

Ja, het was toch heel gezellig om jullie voor een tijdje bij ons thuis te hebben. Blij dat je even van het avontuur pad afstapte en richting rustige Toowoomba kwam. Geen krokodillen of witte stranden maar het is de Garden City en dus veel parken, bomen en mooie tuinen - zodoende worden wij vaak s'morgens wakker gemaakt door ons eigen vogel chorus en al maken die rainbow lorikeets nogal een beetje herrie, je kan er best door slapen, he?

Het alle beste toegewenst voor 2013. Travel safe. Blijf maar aan't genieten van alles wat je nog ziet en mee maakt. Wij blijven jullie blog met belangstelling volgen.

Lieve groetjes, Graeme & Thea

• 01 Januari 2013 - 00:00

Claire, Petra En Kees:

Alle weblogvolgers van Jorinde en Sander wensen we een mooi 2013.

We hebben al genoten van hun belevenissen en kijken ook nu weer - samen met vele anderen - uit naar hun nieuwe avonturen "down under".

Claire, Petra en Kees

• 01 Januari 2013 - 21:09

J. De Kruijf:

Lieve Sander en Jorinde,

Als eerste ook namens Oma, jullie beiden een gelukkig en gezond 2013.
    Wat een wereld reis van jullie en dan familie ontmoeten en zoals jullie
    schreven ook mensen ontmoeten die ook zo'n reis maken, geweldig.
    Al eerder heb ik wat gestuurd maar zo op het lijstje te zien niet door-
    gekomen. Naar Thea heb ik wel een mail gestuurd, Russel met 1 l dus
    kwam niet aan, daarna met 2 en ja hoor in orde. Later kreeg ik van Thea
    een mailtje, ze had het zelfde meegemaakt met corbet maar dan met 2 t.
    Het Sydney bezoek is weer voorbij, maar jullie noemde ook de stad
    Brisbane ? daar is de man die ons huis in Overschie heeft gekocht, geboren.

We hopen dat dit schrijven nu wel aan komt en wensen jullie nog heel
    veel plezier.

Groetjes van Oma en Opa de Kruijf uit het mooie Vlaardingen.