Werelderfgoedstukken aan de oostkust - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Sander en Jorinde - WaarBenJij.nu Werelderfgoedstukken aan de oostkust - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Sander en Jorinde - WaarBenJij.nu

Werelderfgoedstukken aan de oostkust

Door: Sander en Jorinde

Blijf op de hoogte en volg Sander en Jorinde

08 December 2012 | Australië, Airlie Beach

Vorige week zijn wij aangekomen in Cairns. Tijd om plannen te maken voor de komende maand nu ook vele Australische er met de feestdagen even tussenuit willen. De donkere dagen van gezelligheid en familie komen in Nederland steeds dichterbij en ook wij verlangen hier toch stiekem wel een klein beetje naar… Die heerlijke chocoladekruidnoten en Sinterklaas kennen ze hier niet, echter Santa en de kerstboom staan hier al een tijdje. Het is hier 35 graden, iedereen in korte broek en t-shirt, echter in het winkelcentrum zit de kerstman al vrolijk op zijn stoel te zwaaien naar de kinderen. Overal ligt kunstsneeuw. Het is een heel raar gezicht, vandaar misschien dat ze het in juni gewoon nog een keer overdoen en opnieuw kerst vieren.

Op dinsdag zijn wij de stad in gegaan om de voortzetting van onze reis te plannen. De stad is niet veel groter dan Leiden en bijna geen hoogbouw. Echter het barst er van de reisbureaus die ons backpackers maar wat graag willen helpen. Uiteindelijk zijn wij binnengewandeld bij Backpackers Worldtravel waar Susan, een Nederlandse, ons zeer goed geholpen heeft. De rest van de dag hebben wij heerlijk bij de lagoon gerelaxt. Een lagoon is niets anders dan een heel mooi zoutwaterzwembad in de openlucht. Deze vind je in iedere grote stad, zo dicht mogelijk tegen de zee aan. Vreemd zou je denken, echter gedurende de zomer kan in de zee op de meeste plekken zonder stingersuit niet gezwommen worden. Het is levensgevaarlijk, vol met haaien, krokodillen, roggen (de stingray, bekend van Steve Irwin), maar bovenal de gevaarlijke kwallen niet groter dan je nagel, en onzichtbaar.

Op woensdag uiteindelijk definitief alles geboekt, een rip uit ons lijf uiteraard weer, maar we kunnen nu al zeggen dat het, het geld meer dan waard is. Vervolgens zijn wij woensdagmiddag, met elf anderen uit ons guesthouse The Northern Greenhouse, gaan wedstrijdzeilen in de haven. Wij werden samen met Robert uit Engeland ingedeeld in de boot van Graham. Echter Graham was geen hele goede zeiler en ook wij hadden alle drie niet veel ervaring in te brengen. De taken waren goed verdeeld: Robert en Sander deden om de beurt de fok, terwijl Jorinde de balans moest houden voor de boot (vraag me niet waarom?!?). Uiteindelijk eindigden wij als 5e van de 7. Een leuke middag op het water.

Met een wat gekke guide Lisa, die we ook Sexy mochten noemen, vertrokken we donderdagochtend vroeg naar Cape Tribulation. Dit is de enige plek in de wereld waar twee Werelderfgoed-stukken zo dicht tegen elkaar aanliggen: aan de ene kant het grootste regenwoud van Australië en aan de andere kant het Great Barrier Reef. In de ochtend zijn we de rivier overgestoken die de bewoonde wereld scheidt van het regenwoud. We hebben hier een half uur op gevaren op zoek naar krokodillen, helaas zagen we ze hier niet. Hierna zijn we doorgereden naar een plek in het regenwoud, waar we een boardwalk hebben gedaan. Heel mooi om alle bomen zo dicht op elkaar te zien staan en tussen deze tientallenmeters hoge bomen te lopen. Onderweg naar ons hostel, midden in het regenwoud, kwamen we een casowarry tegen. Dit is na de struisvogel de grootste vogel ter wereld en daar bestaan er nog maar 1500 van. Ons hostel lag prachtig, lopend door het regenwoud kwam je aan op het strand. Wat we hier zagen is ook weer onbeschrijfelijk, heel bizar om bomen zo dicht, soms zelfs in de zee, te zien groeien. De rest van de dag hebben we heerlijk op het strand gechilled samen met twee Duitse meiden. In de avond nog een keer het strand op om te genieten van volle maan. Sander zag in de zee een kleine haai bijna het strand op zwemmen, verder zagen we nog een aantal stingrays.

De volgende dag werden we wakker gemaakt door de regen die op de bladeren kletterde, heerlijk geluid en een geur die we lang niet hadden geroken. De ochtend zijn we doorgekomen met Angry Birds, Snake en ouderwets vier-op-een-rij. Rond de middag werden we weer opgehaald door tourguide Jim. We vervolgden de trip naar een aantal uitkijkpunten. Tevens kregen we van een Aboriginal te horen hoe zij vroeger en nu gebruik maken van de planten en dieren in de jungle. Hierna was het tijd om even een plons te nemen in een hele koude rivier, de Mossmangorge.

Na te hebben gelopen door het ene Werelderfgoed, was het vrijdag tijd om te zwemmen in het andere Werelderfgoed. Niet zomaar zwemmen, we hebben in de Great Barrier Reef een introduik gedaan. Op de boot kregen we instructies over wat ging volgen, met als belangrijkste regel ‘houdt je adem niet in als je omhoog komt’. Met een zware tank op onze rug vielen we, onder Nederlandse begeleiding, met ons gezicht in het water. Ademen ging voor ons alle twee heel natuurlijk. Naast de boot hebben we een aantal oefeningen gedaan, zoals het legen van je duikbril en het vinden van je zuurstofslang als deze uit je mond is onderwater. Via een touw gingen we langzaam naar beneden, hierbij deed het erg pijn aan je oren. Stap voor stap gingen we daarom lager, waarbij we steeds meer vissen en koraal zagen. Jorinde zag het ook, zij had een duikbril op sterkte. Op de bodem konden we Wally, een vis van een meter bij 50cm, aanraken. Daarnaast hebben we ook met clownvisjes, ook bekend als Nemo, gezwommen! Na een paar onderwater foto’s was het tijd om langzaam naar boven te gaan. Echt een geweldige ervaring, we voelden ons als vissen in het water. Na een lekkere lunch hebben we in de middag gesnorkeld, prachtige vissen ook daar weer. In de avond zijn we met de Duitste meiden over de nightmarket gaan strompelen, waarna we een biertje zijn gaan drinken.

De volgende dag een hele relaxte dag, waarbij we een gratis BBQ hadden bij ons hostel. In de avond pakten we samen met Robert de bus richting Airlie Beach. Robert trekt de komende twee weken met ons op richting Brisbane. Na een wat gebroken nacht kwamen we aan in het badplaatsje, welke overhoop ligt door werkzaamheden. Ook hier hebben ze weer een lagoon aangelegd, zodat je kan afkoelen van de warmte.

Dinsdag aan het eind van de dag werden we naar de haven van Airlie Beach gereden. Aldaar stapten we op de Solway Lass, een 110 jaar oude boot gebouwd door de Nederlanders. Het is een prachtig zeilschip waar we met 6 crewleden en 30 andere gasten drie dagen en drie nachten op zijn verbleven. De eerste avond zijn we richting de Whitsundays gevaren, waarbij we voor op het dek konden genieten van de vele sterren. Het was zo helder dat zelfs Jupiter te zien was.

De volgende ochtend stond om 7 uur het ontbijt alweer klaar. Daarna hebben we snel onze stingersuits aangetrokken om onze eerste duik te nemen bij een van de 74 eilanden. Een heel ander reef dan we in de buurt van Cairns hebben gezien. Terug op de boot gingen na de lunch de zeilen uit. Heel gaaf, het schip veranderde in een soort piratenschip. Al zeilend hebben we een deel van de groep leren hartenjagen, waarbij we er gelijk een Solway Lass-versie van hebben gemaakt. Na een paar uur kwamen we aan bij de tweede snorkelspot, welke minder mooi was. Echter, het blijft leuk om de vissen in het water achterna te zwemmen. Een laatste duik die dag kon door met een touw vanaf de boot het water in te slingeren, heel gaaf.

Donderdag hebben we een van de mooiste stranden ter wereld bezocht: de Whitsundays. Een prachtig strand met heel wit zand. Dit zand wordt o.a. gebruikt door Nasa om hun telescooplenzen schoon te maken. Uiteraard hebben we voor Dorith een zakje meegenomen. In het water vindt je veel roggen en de Lemonshark, welke ongevaarlijk is. Nadat iedereen het gezien had moesten we weer terug naar de boot. We hadden hier nog wel een paar dagen willen blijven, als er iedere dag iemand ons wat eten kwam brengen. Echter, er stond weer een overheerlijke lunch te wachten op de boot. Die middag zijn we weer gaan zeilen, op naar een spot waar we een mooie zonsondergang konden zien.
Hier hebben we even van de gelegenheid gebruik gemaakt om het beroemde shot van de Titanic na te doen. In de avond vierden we met een ‘paar’ drankjes de verjaardag van een van de gasten. Heel gezellig.

De laatste dag zijn we naar de mooiste snorkelspot gevaren, ook hier weer vol met vissen en mooi koraal. Dit zou ook de beste plek zijn om schildpadden te zien, helaas werden we tijdens het snorkelen teleurgesteld. Echter, terugvarend naar Airlie Beach kwam er een grote schildpad naast de boot naar adem happen. Dit hadden we al eens in Griekenland gezien, maar het blijft fascinerend.

Vandaag, zaterdag de 8e, een rustig dagje. Bijkomen van een zeer gezellige avond gisteren met alle jongeren die we op de boot hebben leren kennen. Vanavond nemen we de bus naar 1770, ook dit plaatsje ligt aan het strand. We gaan kijken of we daar kunnen surfen.

• 08 December 2012 - 08:14

Lotte Van Der Wildt:

Jeetje, die twee werelderfstukken klinken echt als een sprookje. Wat gaaf! Wat een spannend
    verhaal zo, en met dat duiken. Nooit aan gedacht dat ze duikbrillen opsterkte hebben. Logisch, maar leuk om te weten te komen. Wat gaaf dat mooiste strand ter wereld en super leuk dat jullie zoveel leuke mensen tegenkomen! En dan ook die titanic scen e....wat reen mooi verhaal!! Veel plezier weer! X

• 08 December 2012 - 08:50

Anne-Marie:

Hoi Sander en Jorinde
    Namens tante Re; gelukki hebben jullie geen krokodillen gezien!
    Wat en geweldige ervaring weer voor jullie en mooie beschrijvingen!
    Hier is het min 8 momenteel!
    ook de foto's zijn prachtig, vooral van he Witte Strand!
    Ik ga zo naar AH, de weekendboodschappen halen.
    En vanmidag niet luieren bij een lagoon(ach ja)
    Veel plezier verder
    Anne-Marie en Koos

• 08 December 2012 - 16:40

Door En Nic:

Hallo wereldburgers,

Wat maken jullie veel mee zeg en jullie komen op de mooiste plekken.
    Blijf vooral genieten.
    Lief dat jullie zand voor Dorith mee nemen.
    Kijk uit voor de haaien en ander gevaarlijk spul.
    We kijken uit naar jullie volgende bericht.

Groeten van Door, Nic en de kids.

• 08 December 2012 - 22:11

Hetty Mens:

Hallo Sander en Jorinde,
    Ik liep wat achter met het lezen van jullie belevenissen. Geweldig allemaal wat jullie beleven en al die mooie dingen die jullie zien. Geniet ervan en een lieve groet van de Mensjes uit Rijnsburg en omstreden.

• 09 December 2012 - 13:04

Cobie Nieuwenhuizen:

Hallo Jorinde en Sander
    Heb weer genoten van jullie verslag. Jullie komen niet uitverteld.
    Wat een leuke foto met die duikpakken en wat een belevenis zal dat zijn geweest onder water.
    Sinterklaas hebben wij gevierd hoor ! Jullie hadden geen kruidnootjes meegenomen ? Of waren ze nog niet in de schappen ! Ze waren heerlijk hoor (gemeen he om jullie lekker te maken!)
    Gelukkig hebben jullie in een zwembad gezwommen. Er kwam een bericht dat er 2x een kind was gegrepen door een krokodil; toen dacht ik als Jorinde en Sander maar niet in die zee gaan zwemmen( dat is natuurlijk een oceaan).
    Vreemd is het dat het nu zulk lekker weer is bij jullie. Arina en Edwin vonden dat toen ook vreemd dat zij met de Kerst aan het BBQ waren.
    Ik wens jullie vanuit een regenachtig Nederland heel veel plezier met de nieuwe belevenissen.
    Goede Kerstdagen.
    Lieve groeten van Tante Cobie

• 10 December 2012 - 02:30

Thea :

Hallo Jorinde en Sander
    Kleintjes zijn net weg met Pa dus even jouw laatste reisverslag gelezen. Ik vind het zo leuk die verhalen te lezen over jullie ervaringen in Australië en dat zodoende de familie in Nederland ook een beetje idee krijgt van hoe mooi het is in mijn aangenomen vaderland - al mis ik nog steeds (na meer dan 45 jaren) sinterklaas en de kerstsfeer van Nederland. Mischien kan jij ons met sinterklaas tradities en versjes enz helpen als je hier bent? Wel pepernoten gegeten, maar niet met chocolade...
    Geniet van 1770, meer mooi strand - wij waren er nog maar een maand geleden - zat vol met backpackers. Hoop dat je ook de kans krijgt om naar Fraser Eiland te gaan.
    Groetjes van Thea

• 10 December 2012 - 17:11

Maud:

Hai lieve Sander en Jorinde!

Wat leuk te lezen dat jullie zo actief zijn op en in het water.
    Super gave foto's, mooi hoor!
    Veel plezier en geniet ervan.

Liefs, x Maud.

• 15 December 2012 - 23:17

Dorith:

( zojuist even een casowarry gegoogled) gr door.